Saturday, April 6, 2013

erti kehidupan...


kehidupan…apakah ertinya kehidupan ini? adakah sekadar tidur, bangun pagi, makan, belajar bagi yang masih belajar, bekerja bagi yang bekerja dan lain-lain lagi..adakah itu dipanggil kehidupan? semua orang mempunyai peranan dan tanggungjawab dalam kehidupan ini..tetapi adakah hidup ini cukup sekadar memenuhi keperluan hidup diri sendiri? tanpa memikirkan orang di sekeliling kita?
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: barangsiapa yang tidur nyenyak dan tidak ambil peduli urusan umat Islam maka ia bukan dari golongan mereka (Islam).adakah kita ambil peduli urusan umat Islam di negara lain seperti Palestin, Gaza dan di Malaysia sendiri iaitu di Lahad Datu? atau kita hanya berkata “biarlah, bukan terjadi kat tempat aku pun”. 

tetapi ingatlah, walaupun kita tidak mempunyai pertalian darah dengan mereka, mereka adalah saudara seislam, mempunyai akidah yang sama.
Dalam al-Quran Allah SWT ada berfirman yang bermaksud: Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada- Ku. (Az-Zariyat:56).
jelas di sini bahawa kita diciptakan di atas muka bumi ini bukanlah untuk enjoy atau berseronok semata-mata dan bukanlah saja-saja Allah ciptakan kita, tapi ada tujuannya..iaitu beribadah kepada Allah swt.
beribadah ni luas skopnya, bukan sekadar berada di atas tikar sejadah saja baru dipanggil ibadah..tetapi segala amalan yang kita lakukan ikhlas kerana Allah itu adalah ibadah termasuklah mendoakan keselamatan dan kesejahteraan kepada saudara seislam. wallahu a’lam..

2 comments:

  1. nice post .. fastabiQUl khairat

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukran ukhti..u r my inspiration in writing..i need ur support..tq..:)

      Delete