Tuesday, April 9, 2013

Warna-warni kehidupan...



Warna-warni kehidupan...kehidupan ini sangat indah, seindah laut yang membiru, bumi yang menghijau, burung yang berkicauan memecahkan kesunyian dunia yang sepi..tapi, indah lagi penciptanya iaitu Allah SWT...Alhamdulillah segala pujian bagiNya kerana kita diberi peluang hidup di atas muka bumi ini untuk mengecapi segala nikmat kurniaanNya.

erm...semalam sehari suntuk berada di UKM mencari bahan-bahan rujukan untuk menyiapkan assignment...biasalah bila digelar sebagai mahasiswa, secocoklah dengan timbunan assignment yang menggunung tinggi, dah macam gunung everest..tunggu akhir semester barulah gunung tu gondol, dan tunggu semester akan datang, kita perlu mendaki gunung lagi..'gunung assignment'..begitulah putaran hidup, kalau tak disibukkan dan diuji dengan assignment, kita mungkin disibukkan dengan perkara lain..dunia ini adalah medan ujian untuk manusia..sebaiknya, gunalah peluang yang ada untuk menuntut ilmu sebanyak yang mungkin.

Dalam perjalanan nak menuju ke Perpustakaan Tun Seri Lanang, saya sempat memerhati keadaan sekeliling..bermacam-macam orang yang saya jumpa..ada student cina, india, arab..student melayu tak ramai, mungkin balik bercuti..semuanya sibuk dengan tugasan masing-masing, mungkin mereka juga seperti saya yang perlu menyiapkan assignment yang bertimbun sehingga perlu korbankan waktu cuti midsem yang sepatutnya berada di kampung bersama keluarga..tapi, takpelah demi ilmu yang kucintai, ku korbankan waktu cuti..berkorban apa saja..hihihi.. ilmu sangat penting, bezanya ilmu dengan harta ialah bila kita kaya dengan ilmu, ilmu akan menjaga kita, tapi kalau kita hanya kaya dengan harta, kita yang perlu menjaga harta..jadi, galilah ilmu sebanyak mungkin, in Shaa Allah harta juga akan menyusul.

Perpustakaan Tun Sri Lanang,UKM



Buku yang dijadikan rujukan di library UKM
Dalam perjalanan, saya terpandang akak-akak cleaner yang bertungkus-lumus membersihkan kawasan persekitaran. Sungguh mulia pekerjaan mereka, menjaga kebersihan bumi Allah SWT dan menyenangkan orang ramai dengan memberi pemandangan yang bersih dan menyejukkan mata memandang. Tanpa mereka, agaknya macam mana jadi keadaan sekeliling, penuh dengan sampah-sarap. Jadi, hargailah manusia walau siapa pun mereka, walau dalam posisi mana pun mereka berada, di atas atau di bawah. perbezaan inilah yang mencorakkan kehidupan dan menjadikan kehidupan indah.
Memerhatikan keadaan sekeliling di UKM yang terdapat orang yang berbagai agama, terdetik dalam hati ini,"Ya Allah, syukurnya diri ini diberi nikmat Islam sejak lahir lagi dan aku harap Allah tetapkan kakiku ini di atas jalan-jalan Islam untuk selamanya." Timbul rasa kasihan pada mereka, mereka hidup senang di dunia, tapi macam mana nasib mereka di akhirat nanti. Saya bukanlah penentu nasib sape-sape di akhirat nanti, tapi agama yang diterima di sisi Allah hanyalah ISLAM. Tapi, itu lah..HIDAYAH itu hanya milik Allah, kita hanya mampu berdoa, semoga mereka berfikir dengan semua kejadian alam ini, semuanya milik Allah.
Pernah tak terfikir, untungnya jadi binatang. Mereka tak perlu fikir soal tanggungjawab, tak punya dosa, tak perlu dihisab di akhirat kelak. Tetapi, siapalah kita nak melawan kejadian Allah. Kita hanyalah hamba Allah yang diberi pinjam jasad dan nyawa, semuanya milik Allah. Teringat lagu nyanyian Iwan Syahman yang berjudul 'Semua Allah Punya'.. https://www.youtube.com/watch?v=0LaQQ3bgyI0
ok, bye2..selamat berhibur dan menghayati lagu ni..SEMUA ALLAH PUNYA.. 

 




2 comments:

  1. mana milik kita???
    tidak ada milik kita...
    semua yang ada, Allah yang punya...
    tidak ada kita punya,
    kita hanya mengusahakan saja,
    apa yang kita dapat,
    Allah sudah sediakannya...

    suka dengan lirik nasyid nie, by Rabbani-Mana Milik Kita ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu wani..redha dengan segala ketentuannya n bersyukur dengan segala nikmatNya..;)

      Delete