Saturday, May 25, 2013

Senyumlah...

senyum itu sedekah..hurm,ayat ni sudah biasa kita dengar, cuma kadang2 susah untuk praktik..sesetengah orang ikut mood nak senyum..kalau mood ok, senyumlah..kalau mood tak ok,muka tu lebih masam daripada cuka kot..hehe..tapi, nak cakapnya betapa amalan senyum ni sangat dituntut dalam Islam sehingga pahalanya sama dengan pahala bersedekah,jadi sangat rugi orang yang tak nak merebut pahala ni, sedangkan tak payah keluar duit walau sesen pun..tapi, janganlah senyum tak bertempat pulak..nanti orang cakap tak betul plak, kan susah..
saya sebenarnya nak share mengenai satu buku motivasi yang bertajuk 'senyumlah' karya Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man. Bagi saya, buku ini sangat bagus dan saya amat menggalakkan orang ramai membacanya...ia mengandungi petua dan nasihat yang boleh menceriakan hidup kita selain amat berguna sebagai sumber motivasi dan tazkirah untuk kesedaran pada perkara yang kita selalu lupa. 
saya beli buku ni sebabnya adalah sorang sahabat saya ni memang dah lama cari buku ni, dan kebetulan hari tu saya online dan saya dapat tahu buku ni dah ada cetakan baru, jadi saya apa lagi,terus orderlah 2 buah dan kebetulan jugak hari tu dah dekat dengan besday sahabat saya, memang sangat sesuailah..hehe..;) saya berharap dia suka dengan hadiah tu..
bercakap mengenai senyum ni, semua orang Islam tahu senyum adalah ibadah yang mana disebutkan dalam hadis riwayat Tirmizi, Ibnu Hibban dan Baihaqi "tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah". 
ada satu kisah pada zaman Rasulullah SAW yang mana seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya, "jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya?"
Rasulullah SAW bersabda, "senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya adalah sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah." (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

p/s: ringan2 kanlah mulut untuk senyum dan moga dengan senyuman, sama-sama kita mencapai redha Ilahi..senyumlah..senyumlah..wahai sahabatku..
comel jer kucing senyum..senyuman ikhlas dari hati..^_^


No comments:

Post a Comment